درک مفهوم زمان توسط کودک

آیا تا به حال شده به فرزند خود بگویید برای انجام کاری عجله کند و واکنشی از او ندیده باشید؟ این رفتار نشانه کوتاهی فرزند شما نیست. علت این بی‌توجهی عدم درک مفهوم زمان توسط کودک است. در این مقاله درباره درک مفهوم زمان توسط کودک توضیح می‌دهیم. در ادامه شیوه درست صحبت کردن با کودک برای درک منظور شما را می‌آموزید.

بی‌توجهی کودک به زمان، نشانه بی‌ادبی او نیست!

آیا برای شما پیش آمده که وقتی صبح دیر از خواب بیدار شدید به فرزندتان بگویید عجله کند تا مدرسه‌اش دیر نشود، اما واکنشی از او نبینید؟ یا مثلا اتفاق افتاده که خودتان عجله دارید و از او می‌خواهید زودتر کارهایش را انجام دهد، ولی می‌بینید که تغییری در رفتار کودک ایجاد نشده و او با همان سرعت همیشگی مشغول انجام کارهاست؟

برخی والدین در این لحظه عصبانی، ناراحت و یا متعجب می‌شوند و فکر می‌کنند، فرزندشان با آن‌ها لج کرده، یا دلش نمی‌خواهد به مدرسه برود یا نسبت به حرف والدینش بی‌توجه است. در حالی که واقعا اینطور نیست. این رفتار به علت کامل نشدن درک مفهوم زمان توسط کودک است.

درک مفهوم زمان توسط کودک با درکی که والدین از مفهوم زمان، وقت و فرصت دارند کاملا متفاوت است. کودکان تصوری از زمان و مدت آن ندارند و تفاوت بین سی ثانیه، ده دقیقه و یک ساعت برای آن‌ها نامفهوم است. کودکان از ۴ الی ۵ سالگی به بعد شروع به درک مفهوم زمان می‌کنند. البته درک مفهوم زمان توسط کودک نیاز به وقت دارد و این درک به مرور کامل می‌شود.

با دانستن این نکته که آنچه شما از زمان در ذهن خود دارید بسیار گسترده‌تر و متفاوت‌تر از آن چیزی است که در ذهن کودک وجود دارد، می‌توانید علت برخی رفتاری‌ها و بی‌توجهی‌های کودکان را تشخیص دهید. عجله و انتظار برای کودکان مفاهیم روشن و واضحی نیستند. کودکان فقط از تغییر رفتار و حالات والدین متوجه بوجود آمدن شرایط ویژه می‌شوند.

گاهی تمام ادراک یک کودک از مفهوم زمان، انتظار و… در یک کلمه خلاصه می‌شود: «وقتی». یعنی کودک می‌تواند جملاتی مشابه: «وقتی از خواب بیدار شدی»، «وقتی بابا به خانه آمد» یا «وقتی به خرید رفتیم» را متوجه شود. بنابراین برای درک مفهوم زمان توقع بیشتری از کودک خود نداشته باشید. یعنی مثلا اگر به او بگویید: «دیروز، هفته گذشته، فردا، نیم ساعت دیگه، سه ماه آینده و…» در ذهن یک کودک ۲ الی ۳ ساله، اینها مفاهیمی مبهم هستند که هیچ دریافتی از آن‌ها در ذهن او شکل نگرفته است.

آموزش‌های مقدماتی برای درک مفهوم زمان توسط کودک


Comments

Popular posts from this blog

ریسک پذیری و موفقیت

قانون کارما از وب سایت فرشید پاکذات